2012 دانلود فیلم جنجالی


2012 (2009)
Cover





نگاهی به فیلم جنجالی و در حال اکران 2012

تصور اینکه قرار است همه ساکنان زمین در سال 2012 در اثر یک سلسله حوادث مهیب طبیعی، زیر آب بروند و جان بدهند، به خودی خود بسیار هولناک است. این تصور وقتی توسط کارگردان توانای «روز استقلال» یعنی رولند امریخ (Roland Emmerich)، با جلوه های بصری بی‎سابقه به تصویر کشیده شود، می تواند موجی از نگرانی در میان ساکنان زمین به وجود آورد و سپس حتی عنوان "مادر ژانر بلایای طبیعی" از آن خود کند.

خصوصا اینکه کمپانی تبلیغاتی این فیلم جار و جنجال راه انداخت و با هدف فروش بیشتر، سال 2012 را به عنوان سال پایان جهان معرفی کرد تا به این توهم رنگ واقعیت ببخشد. این مساله از آنجا شروع شد که مسئولان کمپانی سونی پیکچرز دست به آماده سازی وب سایتی زدند و با ارائه کلیپ های تبلیغاتی کار را به آنجا کشاندند که دست آخر مسئولان ناسا به تهیه کنندگان کمپانی سونی در مورد تبلیغات این فیلم در اینترنت هشدار دادند و از آنها خواستند برای رفع این سوء تفاهم عمومی دست به کار شوند.
کارگردان بدبین2012 قبل از اين هم در فيلم‌هايي مثل «روز استقلال» (درباره حمله موجودات فضايي به زمين) و «پس فردا» (نابودي جهان به دليل تغيير وضعيت گلخانه‌اي و گرم شدن تدريجي جو) دست به نابودي كره خاكي زده است. اما وی درباره روند کاری سه اثر اخیر خودش می‌گوید: «به نظرم ما بیش از پیش درباره آینده بدبین شده‌ایم. در «روز استقلال» دنیا چیزی بود که ارزش دفاع کردن را داشت. پیام «روز پس از فردا» این بود که اگر ما به همین رویه ادامه بدهیم در آب فرومی‌رویم و حرف «2012» این است که کار ما تحت هر شرایط تمام است».







مروری بر داستان
رولند امریخ در كار تازه‌اش پا را فراتر مي‌گذارد و تصاویری از ویرانی تمدن شهری خلق مي‌كند كه مشابه آن تا پیش از اين در هيچ فيلم سينمايي‌اي به نمايش درنيامده است. همه مردم جهان به استثنای 400 هزار نفر در «2012» محكوم به يك مرگ تلخ و سخت می شوند.
این فیلم اگرچه بر اساس یک پیش گویی اقوام مایایی ساکن در نواحی مرکزی آمریکا، این سال را به عنوان پایان جهان انتخاب کرده اما با استفاده از مضمونی علمی - تخیلی داستان را به پیش می برد.
«2012» با صحنه هایی از اتعاشات عظیم و غیرعادی خورشید که به سوی زمین روانه می شود، آغاز می شود. یک محقق هندی برای اولین بار در سال 2009 متوجه این ارتعاشات میشود و تاثیر آن بر فعال شدن هسته مذاب زمین را با یک محقق آمریکایی در میان می گذارد.
آدریان زمین شناس آمریکایی به هند می رود تا گزارشی از این موضوع برای هیئت حاکمه آمریکا ببرد. امواج و نیروهای متصاعد از این تشعشات باعث شده درجه حرارت هسته زمین به سرعت افزایش یابد و این ماجرا به زودی موجب فوران هسته زمین، زلزله های پی در پی و بالاآمدن سطح آب دریاها می شود. این اتفاقات نهایتا به آب گرفتگی سراسر زمین و نابودی ساکنان این سیاره در سال 2012 خواهد انجامید. آدریان موضوع را به کاخ سفید اطلاع داده و کار به اجلاس سران گروه بیست می کشد و تصمیم این می‎شود که طی یک پروژه فوق سری، 400 هزار نفر از برگزیدگان برخی کشورهای جهان به اضافه آثار مهم فرهنگی تمدنی قابل انتقال و نیز یک جفت از همه حیوانات انتخاب شوند تا در روزهای منتهی به تاریخ 12/12/2012 در کشتی مسقفی که کوهستانهای مرتفع چین به همین منظور از قبل ساخته می شود جای بگیرند.
اما محور این داستان یک رمان نویس ناموفق و روشنفکر آمریکایی به نام جکسون است که شغل دومش رانندگی یک سرمایه دار روسی به نام یوری کارپف است. جکسون به صورت محیرالعقول و خیال انگیزی خانواده اش را از زلزله های پی در پی شهرهای آمریکا نجات می دهد و خودش را به چین می رساند.
او وقتی به اتفاق خانواده اش به شهر فلزی ساخته شده بر فراز ارتفاعات چین می رسد، راهی برای ورود به کشتی (زیردریایی) غول پیکر پیدا می کند اما با مشکلات پیچیده‎ای روبه رو می شود که دست آخر ماموریت نجات نسل بشر بر عهده او قرار می‎گیرد. او و خانواده اش در قسمت چرخ دنده های لولای دریچه کشتی گیر افتاده اند. در این بین پیش از آنکه دریچه های کشتی بسته شود، سطح آب آنقدر بالا می آید که کشتی دچار آبگرفتگی می شود و اینگونه است که این ماموریت بر عهده او می افتد. او وقتی‌که درگیر تعمیر نقص فنی دریچه کشتی است، با همکاری پسرش «نوح» منجی نسل بشریت می شوند تا دوباره تاریخ زمین از 01/01/01 آغاز شود.
تاریخ 27/01/01 در تصاویر پایانی فیلم نقش می بندد. حالا 27 روز است که کشتی نوح در سیاره آبی زمین شناور است و دیگر به نزدیکی خشکی هایی رسیده که از سوی آفریقای جدید که از بلندترین نقاط است، نمایان شده. قهرمانان فیلم در عرشه های کشتی آفتاب می گیرند.

سوژه حساس داستانی
اگرچه ضعفهای تکنیکی در پیوستگی ساخت داستانی خصوصا در شکل عجیب و غریب نجات یافتن قهرمان داستان از بلایای طبیعی دائما تکرار می شود اما جلوه های بصری شگفت انگیز و جدید و اتفاقات هولناکی که یکی پس از دیگری اتفاق می افتد بیننده را سرگرم میکند. و مهمتر از این دو، ایده پایان دنیا در عین ادامه دنیا است که پایه حوادث داستان قرار گرفته است. همه اینها به اضافه پیامهای سیاسی و فرهنگی مدنظر رولند امریخ، این فیلم را در جایگاهی فراتر از یک اکشن علمی- تخیلی صرف قرار می دهد.
نویسندگان فیلمنامه تلاش کرده اند داستان پایان تدریجی جهان را با اتکا به اکتشافات علمی وقایع فیزیکی مستند کنند تا برای بینندگان که با قواعد فیزیک جدید فکر میکنند و زندگی می کنند، اقناع کننده باشد. زمان پایان جهان اما از یک داستان افسانه ای اقوام مایایی گرفته شده که سال 2012 را سال پایان جهان میداند. در این میان نحوه نجات برگزیدگان نسل بشریت و آغاز دوباره جهان از این ماجرای هولناک، برگرفته از داستان حضرت نوح است.
بر اساس این داستان باید یک جفت از نر و ماده همه حیوانات، در کنار 400 هزار نفر از برگزیدگان کشورهای قدرتمند جهان در زمان مقرر به سوی سفینه بزرگی که یادآور کشتی نوح است فراخوانده شوند تا نسل بشریت نجات یابد. در این میان عموم ساکنان زمین محکوم به مرگند، حتی دانشمند هندی که برای اولین بار این اتفاق را پیش بینی کرده است. اگرچه استفاده از داستان نوح، فضای جدیدی در فیلمهای آخرالزمانی گشوده اما نگاه به ادیان در این فیلم کاملا حساب شده بوده است.


قابلیت بودا برای حضور در دنیای آینده
در سکانسی از فیلم؛ در حالیکه تصاویر تلویزیونی سی ان ان نشان‎دهنده غافلگیری و نگرانی صاحبان و مومنان دیگر ادیان نسبت به زلزله‎ها و بلایای طبیعی آخرالزمان است، راهبان بودا در ارتفاعات چین در آرامش کامل به پایان جهان می اندیشند و از پیش خودشان را آماده پایان جهان می کنند. راهب جوان از سوی راهب پیر برای حضور در کشتی فرستاده می شود. وقتی جکسون و گروه همراهش در کوهستان گیر افتاده اند، راهب بودایی جوان آنها را نجات می‎دهد و به محل کشتی می‏رساند. راهب بزرگ اما تا آخرین لحظات که امواج سهمگین سونامی به سوی معبدی بر فراز کوه می شتابد، تماشاگر امواج است و با نواختن زنگ آخرالزمان، آخرین مناسک آیینی را به جا می آورد و در ساختمان معبد که بوسیله امواج سونامی ویران می شود، جان می‌دهد.
البته امریخ و همکار فیلمنامه‌نویسش هارولد کلوسر(Roland Emmerich) در «2012» بسیاری از شهرها و کشورها از جمله ریو دوژانیرو، رم، کالیفرنیا، واشنگتن، تبت، لاس وگاس و تعداد زیادی از نمادهای معروف دینی یا تاریخی مانند ابلیسک را ویران کرده‌اند، اما به خاطر حساسیت‌های موجود سراغ تخریب نمادها و مکان‌های اسلامی نرفته‌اند.
این فیلم البته نافی معنويت، اخلاق و دين نیست اما سعی دارد همه چیز را در ذیل باورهای اومانیستی و سیادت آمریکا جای دهد. بودایی ها بر نوعی از معنویت تاکید دارند که فراتر از برخی تجربه های معنوی شخصی نیست و مهم این است که سیادت آمریکا و استیلای تمدن غرب را می پذیرد. اما باید دقت کرد که در این فیلم خود بودایی گری اجازه و توانايي ورود به عصرِ آينده را پيدا نمي‌كند، بلكه او باید منجی را به محل سفینه برساند و بعد تماشاگر فداکاری و هنرنمایی یک انسان میان مایه و روشنفکر آمریکایی باشد که ضمنا از فیزیک بدنی خوبی برخوردار است و توانایی این کار را دارد. به این ترتیب در 2012، بودا می تواند نمود معنويت آينده باشد چرا که قابليت جمع با مدرنیته را داراست. امروزه در اتمسفر رسانه ای غرب نیز هندو ـ چيني‌ها تداعي كنندة معنويت هستند و شخصیت رسانه ای خود را در کسی مانند دالایی لاما رهبر معنوي تبتيها می جویند که بازیگر استراتژیک آمریکاست و چپ و راست با متحدان آمریکا در سراسر جهان می نشیند و فالوده می خورد.
به همین جهت است که برادران واچوفسكي در تریلوژی ماتریکس نیز با نئوهندوئيسم اجازه و توانايي ورود به عصرِ آينده را پيدا مي‌كنند که قابليت جمع با مدرنیته را داراست.
از سوی دیگر آخرالزمان مورد نظر این فیلم در هیچ یک از ادیان مورد اشاره قرار نگرفته. سازندگان «2012» یک تقویم باستانی مایایی را مبنای فیلم قرار دادند که به اعتقاد برخی در آن پیش‌بینی شده دنیا 21 دسامبر 2012 نابود می‌شود. عموم تحلیلگران روایت این فیلم از آخرالزمان را برگرفته از باورهای مایایی می دانند و در تمام پوسترها و آنونس‌های فیلم آمده: «تمدن بشری اولیه درمورد پایان دنیا هشدار داد». افسانه‌های موجود درباره تقویم مایایی که اغلب به غلط تعبیر شده، ‌بهترین دستاویز برای امریخ و کلوسر بوده است.
اما مشکل این جاست که مایاها واقعاً پایان دنیا را پیش‌بینی نکردند. دکتر دیوید استیوارت، استاد رشته هنر و تاریخ هنر در دانشگاه تگزاس که متخصص تمدن مایاهاست، می‌گوید: «هر جور تصور کنید، مایاها هیچگاه چنین چیزی نگفتند. در تقویم قدیمی مایایی، 21 دسامبر 2012 آغاز دوره سیزدهم است و دوره چهاردهم هم وجود دارد. استیوارت می‌گوید: «تصور نمی‌کنم هیچ کس این فیلم را جدی بگیرد.»

نامگذاری و شخصیت پردازی معنی دار
اما نویسندگان فیلمنامه با فراست در نامگذاری بازیگران و شخصیت پردازی آنها دقت کرده اند. همانگونه که گفتیم وقتی که بناست جکسون کشتی را نجات دهد، حضور شجاعانه پسرش در آخرین لحظات و همکاری او موجب نجات زمین می شود. نام پسر او نوح است. در واقع شجاعت «نوح» به داد جکسون می رسد و نسل بشریت نجات می یابد. «نوح نوجوان» کسی است که می خواهد از دنیای آینده آینده لذت ببرد.
از سوی دیگر کارگردان سعی کرده با تعریف شخصیت‌هایی از کشورهای مختلف دنیا دایره شخصیتهای داستانی را وسیع کند تا بتواند برای خودش مخاطبانی از سراسر جهان دست و پا کند. کارگردان اجازه داده شخصیت‌ها به زبان خودشان سخن بگویند و حتی مثلا ضرورتی ندیده که زبان هندی یا فرانسوی زیرنویس شوند. با این حال همه ملل بر محور آمریکایی ها موفق به نجات خود می شوند و هیئت حاکمه آمریکا مدیریت پروژه را برعهده دارند.
یکی از آنها، شخصیت منزجر کننده و خودخواهانه یوری کارپف به عنوان یک تاجر ثروتمند روس است که با حضور پسران دوقلوی او تکمیل می شود. همسر کارپف فوت شده و او دوست دختری به نام تامارا دارد. وقتی هلیکوپتری می‌خواهد آنها را از ارتفاعات چین نجات دهد، او تامارا را جا می گذارد. با این حال، کارپف در نهایت به خاطر نجات دو پسرش جان خود را از دست می دهد.
همچنین شخصیت فرانسوی که عهده دار جمع آوری آثار برگزیده از میراث فرهنگی هنری جهان است و خیلی زود کشته می‎شود؛ دانشمند هندی که تغییرات خورشید و زمین را کشف می کند؛ خاندان ثروتمند عرب که به عنوان نماینده مسلمانان تلقی می‌شوند و به شکلی ذلیلانه و با استناد به سرمایه و تبارش، خواهان حضور در کشتی بزرگ است؛ راهبان تبتی که از این واقعه مطلعند و به صورتی مناسکی بدان تن داده‎اند؛ کشور چین به عنوان پایگاه ساخت کشتی و پذیرش کننده چهارصدهزار نفر برگزیده؛ اینها حاکی از سیاستگذاری امریخ برای نمایش سهم هر یک از ملل و ادیان در دنیای آینده است.

رئیس جمهور سیاه پوست و مردمی آمریکا!
اما با اینکه بیش از 5 سال از ساخت این فیلم سینمایی می گذرد، شخصیتی که به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شده یک سیاه پوست است. وقتی که شهر واشنگتن در آستانه نابودی قرار دارد و هیئت حاکمه آمریکا در حال ترک این شهر با یک هواپیمای مسافربری بزرگ هستند، توماس ویلسون یعنی آقای رئیس جمهور می گوید همه مردم باید شانس ترک کردن آمریکا را داشته باشند و به همین جهت تصمیم می گیرد در میان مردم بماند و با آنها بمیرد. او بر صفحه تلویزیونهایی که در سراسر خیابانها وجود دارد، ظاهر می شود و در رسای آمریکا سخن می گوید و به مردم آرامش می دهد. اما با قطع شدن تلویزیونها او به میان مردم می آید، بر سرشان دست می کشد و آنها را مورد ملاطفت قرار میدهد. او آنقدر ساده و بی واسطه در میان مردم حضور یافته که وقتی در خیابانی به یک پزشک که مشغول مداوای بیماری هست، تذکری میدهد آن پزشک وی را نمی شناسد.
رفتار مردمی این رئیس جمهور تقریبا در میان هیچ یک از روسای جمهور دنیا -چه در عالم سینما و چه در عالم واقع!- نظیر ندارد و از جهت تماس بی واسطه و مستقیم با مردم تنها با رئیس جمهور ایران قابل مقایسه است. همچنین انتخاب کاراکتر سیاه پوست برای این نقش جای تامل جدی دارد.




آخرالزمان یا قیامت؟
از سوی دیگر 2012 بین پایان و ادامه زندگی سردرگم است، و این سردرگمی در این جمله کارگردان فیلم هم هست که می گوید: "وقتي شما مي‌خواهيد يك دروغ؛ واقعي و رئاليستي به نظر برسد، بايد سخت كار و تلاش كنيد."
تحول عظیم در زمین و اجرام آسمانی در این فیلم، می تواند انتهای ژانر آخرالزمانی و آغاز ژانر دیگری باشد. چرا که بلایای طبیعی به نمایش درآمده در این فیلم فقط با اتفاقی مانند «قیامت» قابل قیاس است و مشابه توصیفی است که از قیامت در کتب آسمانی شده است. با این تفاوت که جمعی از برگزیدگان گروه بیست، نجات می یابند و دوباره با فرونشست آب، در جای دیگری از زمین ساکن می شوند. به این ترتیب شاید کارگردانبه این توهم دامن می زند که با قدرت علم می توان حتی از قیامت هم جان سالم به در برد!

منجی میان مایه
منجی یک شخصیت متوسط الحال و آدمی معمولی است. او یک رمان نویس ناموفق است که راننده اتومبیل لیموزین سرمایه دار روسی است. تعریف کاراکتر متوسط الحال برای منجی در برخی فیلمهای آخرالزمانی از هیچ یک از متون دینی قابل استخراج نیست و البته در این میان تنها دین یهود منجی را فردی معمولی می داند.
این شخصیت البته یک ویژگی مثبت دارد و آن اینکه به خانواده اش علاقه مند است. شاید یکی از ویژگیهای مثبت این فیلم خانواده گرایی آن است. آنجا که کارپف جانش را برای نجات فرزندانش فدا می کند و یا آنجا که دو شخصیت مجرد و بزرگسال فیلم یعنی ماتارا و سیلبرمن کشته می شوند.
به هر روی 2012 هنوز در حال اکران است، منتقدین و مردم از آن استقبال کرده‎اند و حرف و سخن درباره آن بسیار است اما اقبال مخاطبان از ایده های آخرالزمانی و پایان جهان را باید بیش از همه به شرایط کلی حاکم بر غرب در دهه اخیر دانست. بحران دامنگیر اقتصادی، نظامی گری روزافزون و لشکرکشی به عراق و افغانستان، گرم شدن زمین و بحرانهای فزاینده زیست محیطی، حاد شدن نابهنجاری های فرهنگی و اخلاقی و مانند آن، همه و همه به این باور عمومی دامن زده که دنیا رو به پایان است و یا رو به آغازی دوباره که با ظهور منجی آخرالزمان از سر گرفته خواهد شد.
تنها 3 سال وقت دارید

از این که بدانید دنیا به آخر نزدیک میشود چه حسی پیدا می کنید . باید قبول کنیم که امروزه مردم نسبت به گذشته مایوس تر و افسرده تر شده اند و این موضوع یک امر جهانی است . بسیاری دنیای تکنولوژی کنونی را که به سرعت نور پیش میرود پوچ و بی معنی میدانند ، شاید هم در دل آرزوی به اتمام رسیدنش را داشته باشند . خوبی فیلمهایی مثل 2012 این است که برای ساعتی شما را از این فکر بازمیدارد . 2012 قطعا فیلمی نیست که بخواهد پیام های فلسفی راجع به موجودیت بشر و راز زندگی بدهد ولی حداقل یک چیز را به شما نشان میدهد و آن اینکه در چنین موقعیتی همه به فکر بقای خود هستند . بعد از این که از سینما خارج میشوید خدا را شکر میکنید که زمین زیر پایتان هنوز محکم است .



نقد:
اصول ساخت فیلم مذهبی نیازمند تحقیق و تفحص خاصی است مخصوصا اگر موضوع مورد نظر ما امر خطیر قیامت باشد که بیش از هر دینی در دین مبین اسلام یاد آور شده است .این فیلم از لحاظ یاد آوری قیامت مورد تقدیر است ولی از این نظر که نویسنده این امر الهی را  با داستانی از خود پرورانده شدیدا مورد بازخواست قرار میگیرد .اگر  آخر فیلم اشاره به دنیا آمدن منجی موعود دارد پس آوردن صلییب که مظهر مسحیت فعلی است غلط بوده چون در اناجیل چهار گانه تنها انجیل بارنابا هست که به چنین مسئله ای به طور کامل میپردازد و مسیحیان این انجیل را باطل و دست نوشته ی یک مسلمان میدانند. پس با این اوصاف نمیتوان گفت که هدف نویسنده باورهای یهودیت است چون یهودیان منجی آخرت را مسیح میدانند.پس به نظر من این فیلم فقط از لحاظ حرفه ی فیلم سازی ارزش دیدن دارد و هیچ گونه ارزش محتوایی خاصی ندارد جز کفر به خداوند (اشاره به سکانس آخر فیلم و به دنیا آمدن پیغمبر جدید).ولی از داستان که بگذریم واقعا فیلم برداری خیره کننده و حرفه ای فیلم و ویژوئل افکت خوب فیلم بر ارزش کیفی فیلم می افزایند.

1


باور كردن يا نكردن ... دست خودتان است.






يك فرضيه ميگويد كه ما انسان ها فقط تا دو سال و ده ماه ديگر زنده هستيم.اخيراً فيلم سازان هاليوودي روي سال 2012 تمركز زيادي كرده اند و فيلم 2012 تازه ترين و سنگين ترين مانور آنها روي اين مسئله است، دليلش را هم مي توان در يك فيلم ( البته يك فيلم مستند مانند مانند فيلم راز Secret ) به نام نوسترا داموس 2012 (Nostradamus 2012) ساخت سال 2009 يافت.




در فيلم نوستراداموس اساتيد و محققان فرهنگ ها و اديان قديمي در مورد وقوع فاجعه اي در سال 2012 خبر ميدهند، اولين كسي كه براي اولين بار پيشگويي چنين فاجعه اي ( يك چيزي مثل قيامت ) را ارائه كرده پيشگويي به نام نوستراداموس بوده كه بر پايه شواهد خود 21 دسامبر 2012 را شروع آخرين روز هاي باقي مانده بر روي كره زمين مي داند و بيان كرده كه در اين موقع يخ هاي قطب آب شده و تمامي فجايع ( سونامي، زلزله، سوپر آتشفشان ها و... ) باهم بر سر كره زمين نازل خواهند شد.




در اين روز خورشيد در مركز كهكشان راه شيري قرار مي گيرد كه اين پديده نادر نجومي هر 26،000 هزار سال يك بار اتفاق مي افتد.خوب گذشته از اين بحث ها به فيلم 2012 مي رسيم




قبلا هيچ اتفاقي در تاريخ مثل اين مسئله قابل توجه نبوده چرا كه در فرهنگ هاي مختلف مثل هند، مصر و مايان ها و بيشتر اديان، دانشمندان و دولت ها به اين مسئله و حوادثي كه در اين روز رخ خواهند داد اين چنين شديد اشاره نشده بود.تقويم باستاني مايان ها با تمام فرضيات و پيشگويي هاي خودش 21 دسامبر 2012 را آخر الزمان معرفي ميكند اين تقويم كه در هزاران سال اختراع شده تنها تا سال 2012 ادامه دارد و اين سال را زمان فوت زمين ناميده اند، هسته زمين به دليل ناپايداري نوترينو ها كه توسط تشعشعات خورشيدي به طور فزاينده اي به جنب و جوش افتاده اند به نقطه بي ثباتي نزديك ميشود.


از نشانه هاي اوليه اين وضعيت مشاهده ي گسیختگی های ناگهانی در پوسته زمین، كه به نام زمين لرزه هاي بي ضرر بيان خواهند شد.حال اين فيلم دست به پيش نمايشي از اين تاريخ ميزند و بازيگران نامداري چون John Cusack ( بازيگر فيلم به ياد ماندي هويت Identity اين بار در نقش Jackson Curtis ) و Amanda Peet ( Kate Curtis ) نشان ميدهد كه در اين سال ممكن است چه اتفاقاتي بيافتد




در فيلم 2012 تماشاچيان با حماسه فاجعه وار جديدي از كارگردان Roland Emmerich ( كارگردان و تهيه كننده ي: (2008) 10,000 B.C (2004) The Day After Tomorrow، (1998) Godzilla، (1996)Independence Day ، (1992) Universal Soldier (تنها كارگردان) و چندين عنوان مطرح ديگر ) روبرو هستند كه در آن صحنه هايي را مشاهده ميكنند كه كمتر كسي توانسته روي پرده ي سينما چنين چیزی را خلق كند.




همان طور كه از نام Emmerich نمايان است اين بار هم حتما با يك ژانر فاجعه اي عالي همانند فيلم هاي قبلي اش سر و كار داريم.




و اما دليل نبود داستان كلي فيلم در اين نوشته اين است كه ظاهراً تهيه كننده به دليل اينكه داستان اين فيلم مي تواند روي زندگي افراد حداقل تا دو سال و ده ماه ديگر تاثير بگذارد از ارائه داستان كلي فيلم بري سايت هاي تخصصي سينما خود داري كرده وتا بيننده بيشتري را به سالن ها بكشاند و پول خوبي نسيبش شود چرا كه سر و صداي زيادي نيز از همان ابتدا سال 2009 به پا خواست و نام اين فيلم در بين 15 فيلم برتر امسال معرفي شده، هر جند به نظر من مي تواند بين 5 فيلم نيز قرار گيرد.سخن آخر من به عنوان يك بيننده در مورد اين فيلم اين است كه مي توانم 2012 را به عنوان يكي از بهترين فيلم هاي زندگي ام بيان كنم اما نه بيشتر از آن چرا كه :




خبر دهندگان روز قيامت دروغگويند


1

«2012» را استودیو سونی به بازار عرضه کرده و با توجه به بودجه 200‌میلیون دلاری فیلم و‌میلیون‌ها دلار دیگری که برای تبلیغات هزینه شده، میزان فروش افتتاحیه فیلم برای مسئولان سونی اهمیت زیادی داشت. جان کیوساک، تندی نیوتن، چیوتل جیوفور، آماندا پیت، وودی هارلسن، الیور پلات و دنی گلاور در فیلم آخرالزمانی «2012» بازی می‌کنند که عنوان آن به آخرین روزهای تمدن بشری برابر با یک تقویم باستانی مایایی اشاره دارد.




کیوساک به نقش یک محقق ظاهر می‌شود که پس از وقوع یک فاجعه در زمین‌ و در حالی که بشریت در آستانه نابودی است، رهبری گروهی از بازماندگان را به عهده می‌گیرد. امریش 53 ساله به خاطر ساخت فیلم‌های پرهزینه در ژانر فاجعه شهرت دارد و از دیگر فیلم‌های او می‌توان به «روز استقلال»، «گودزیلا» و «روز پس از فردا» اشاره کرد.


این فیلم یک دیدگاه نه چندان دینی را عرضه می کند و در یکی از صحنه های فیلم هم به وضوح نشان می دهد:




(( دوربین کاتولیک ها را نشان می دهد که در واتیکان در حال عبادت هستند که ناگهان آب از سقف کلیسا و از وسط یک نقاشی دینی که اتصال خدا و آدم را نشان می دهد درست از محل اتصال انگشت آدم و خدا به هم فرو می ریزد ... و در جایی دیگر معبد بوداییان هم به شکلی مشابه در هم می شکند.))


اين فيلم با فاصلة كمي از فيلم آخرالزّماني «Nowing» ساخته و اكران شده است. فيلمي كه همين يكي دو ماهة اخير به نمايش درآمد كه ماجراي عروج نو تولد يافته‌هاي مسيحيان پروتستان قبل از ظهور حضرت مسيح و بازگشتشان به زمين پس از واقعة آرمگدون را به نمايش مي‌گذاشت. اين سلسله سر دراز دارد و درازاي ساخت اين آثار احتمالاً به جاري بودن موضوع آخرالزّمان گرايي و مفتوح بودن پروندة اين موضوع نزد سران پشت پردة تأسيس نظم نوين جهاني و مقابله كننده با جريانات پر قدرت فرهنگي و تمدني ديني در شرق اسلامي باز مي‌گردد.


سينماي غرب، موضوعات مطلوب استراتژيست‌هاي غربي و مردان عرصة سياست را تازه و داغ نگه مي‌دارد. پيش از اين هم با همين عنوان «2012 روز قيامت» فيملي ساخته شد به پيش‌بيني‌هاي انجيلي‌ها دربارة واقعة آرمگدون برمي‌گردد. منابع ديگري هم از وقوع حوادثي بزرگ و غير قابل تصوّر طي سال‌هاي نزديك و آينده خبر داده‌اند. چند سال پيش و در آستانة قرن جديد، وقتي كه از طريق مطالعات ژنتيك در يك مركز آمريكايي گوسالة سرخ مويي به دنيا آمد، آقاي ريچارد لندز، استاد هزاره شناسي و آخرالزّمان‌گراي دانشگاه بوستن در آمريكا اعلام كرد: «به دنيا آمدن اين گوساله همان چيزي است كه انتظار آن را مي‌كشيديم. حالا مي‌توانيم جنگ آخرالزّماني را آغاز كنيم».


اين خبر جديد را هم بي‌ربط با ساير اخبار نمي‌توان ارزيابي كرد.


طيّ روزهاي گذشته، خبري با عنوان «تولد دجال آخرالزّمان» از به دنيا آمدن كودكي عجيب الخلقه در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطينيان خبر داد. كودكي كه تنها يك چشم دارد و چشم سمت چپش روي پيشانيش قرار گرفته است. در اين اخبار تلاش شده اين كودك، دجال، فتنة آخرالزّمان معرفي شود. 3 خبر را منابع اسرائيلي منتشر ساخته‌اند.


آنها سعي كرده‌اند اين نوزاد را يهودي و منطبق با اخبار دجال در كتب دين اسلامي و مسيحي معرفي كنند.


خبرنگار البرز در پيگيري بعدي اعلام كرده است كه اين نوزاد در چين به دنيا آمده و سپس توسط يك صهيونيست به مبلغ كلاني خريداري و به فلسطين اشغالي منتقل شده است. آگاهي اشرار يهود و سران سازمان‌هاي مخفي كه سر در پي تأسيس حكومت جهاني شيطاني از اخبار آخرالزّماني مندرج در منابع اسلامي و مسيحي باعث بوده تا آنان، كه هيچ گونه اعتقادي به دين و دينداري، معاد و اخلاق ندارند، از سال‌ها قبل دست در كار تدارك يك سناريو وارد كنند. در اين سناريو، سعي مي‌كنند، عناصر مذكور در اخبار آخرالزّماني، تحريف شده و به صورت مصنوعي و جعلي چنان كنار هم قرار داده شوند كه حقيقي جلوه كند. در واقع آنها در حال تدارك جعلي حادثة آخرالزّماني ظهورند.


خروج دجال بزرگترين فتنة آخرالزّماني است و از آغاز آفرينش آدم تا قيامت كبرا فتنه‌اي به مانند آن نخواهد بود. امّا از همين رو در روايات، تأكيد شده كه از شرّ آن بايد به خدا پناه برد. در ميان مسيحيان و پيروان مذاهب عامّه و اهل سنّت بيش از منابع شيعي از خروج دجال و كيفيت و كميت عمل او سخن به ميان آمده است.



در فيلم نوستراداموس اساتيد و محققان فرهنگ ها و اديان قديمي در مورد وقوع فاجعه اي در سال 2012 خبر ميدهند، اولين كسي كه براي اولين بار پيشگويي چنين فاجعه اي ( يك چيزي مثل قیامت ) را ارائه كرده پيشگويي به نام   نوستراداموس   بوده كه بر پايه شواهد خود 21 دسامبر 2012 را شروع آخرين روز هاي باقي مانده بر روي كره زمين مي داند و بيان كرده كه در اين موقع يخ هاي قطب آب شده و تمامي فجايع ( سونامي، زلزله، سوپر آتشفشان ها و... ) باهم بر سر كره زمين نازل خواهند شد.
در اين روز خورشيد در مركز كهكشان راه شيري قرار مي گيرد كه اين پديده نادر نجومي هر 26هزار سال يك بار اتفاق مي افتد.خوب گذشته از اين بحث ها به فيلم 2012 مي رسيم



 قبلا هيچ اتفاقي در تاريخ مثل اين مسئله قابل توجه نبوده چرا كه در فرهنگ هاي مختلف مثل هند، مصر و مايان ها و بيشتر اديان، دانشمندان و دولت ها به اين مسئله و حوادثي كه در اين روز رخ خواهند داد اين چنين شديد اشاره نشده بود.تقويم باستاني مايان ها با تمام فرضيات و پيشگويي هاي خودش 21 دسامبر 2012 را آخر الزمان معرفي ميكند اين تقويم كه در هزاران سال اختراع شده تنها تا سال 2012 ادامه دارد و اين سال را زمان فوت زمين ناميده اند، هسته زمين به دليل ناپايداري نوترينو ها كه توسط تشعشعات خورشيدي به طور فزاينده اي به جنب و جوش افتاده اند به نقطه بي ثباتي نزديك ميشود.
از نشانه هاي اوليه اين وضعيت مشاهده ي گسیختگی های ناگهانی در پوسته  زمین، كه به نام زمين لرزه هاي بي ضرر بيان خواهند شد.حال اين فيلم دست به پيش نمايشي از اين تاريخ ميزند و بازيگران نامداري چون  John Cusack ( بازيگر فيلم به ياد ماندي هويت   Identity  اين بار در نقش Jackson Curtis ) و Amanda Peet ( Kate Curtis ) نشان ميدهد كه در اين سال ممكن است چه اتفاقاتي بيافتد



 در فيلم 2012 تماشاچيان با حماسه فاجعه وار جديدي از كارگردان Roland Emmerich ( كارگردان و تهيه كننده ي: (2008)  10,000 B.C (2004) The Day After Tomorrow، (1998) Godzilla، (1996)Independence Day ، (1992) Universal  Soldier (تنها كارگردان) و چندين عنوان مطرح ديگر ) روبرو هستند كه در آن صحنه هايي را مشاهده ميكنند كه كمتر كسي توانسته روي پرده ي سينما چنين چیزی را خلق كند. همان طور كه از نام Emmerich نمايان است اين بار هم حتما با يك ژانر فاجعه اي  عالي همانند فيلم هاي قبلي اش سر و كار داريم.



و اما دليل نبود داستان كلي فيلم در اين نوشته اين است كه ظاهراً تهيه كننده به دليل اينكه داستان اين فيلم مي تواند روي زندگي افراد حداقل تا دو سال و ده ماه ديگر تاثير بگذارد از ارائه داستان كلي فيلم بر روي سايت هاي تخصّصی سينما خود داري كرده تا بيننده بيشتري را به سالن ها بكشاند و پول خوبي نسيبش شود چرا كه سر و صداي زيادي نيز از همان ابتدا سال 2009 به پا خواست و نام اين فيلم در بين  15 فيلم برتر امسال معرفي شده، هر چند به نظر من مي تواند بين 5 فيلم نيز قرار گيرد.سخن آخر من به عنوان يك بيننده در مورد اين فيلم اين است كه مي توانم 2012 را به عنوان يكي از بهترين فيلم هاي زندگي ام بيان كنم اما نه بيشتر از آن چرا كه خبر دهندگان روز قیامت دروغگويند


تریلر افسانه علمی «2012» به کارگردانی رولند امریش در اولین هفته اکران در دنیا 225‌ میلیون دلار فروخت و یک رکورد جهانی به جای گذاشت.


از این میزان فروش 160‌میلیون دلار آن در 12685 سینما در 105 کشور و 65‌میلیون دلار دیگر در 3404 سینما در آمریکای شمالی حاصل شد. به این ترتیب «2012» در فهرست بهترین فروش‌ افتتاحیه فیلم‌ها در سطح بین‌المللی در رده پنجم قرار گرفت و بهترین فروش افتتاحیه یک فیلم غیردنباله‌ای در سطح جهانی را رقم زد.
یوساک به نقش یک محقق ظاهر می‌شود که پس از وقوع یک فاجعه در زمین‌ و در حالی که بشریت در آستانه نابودی است، رهبری گروهی از بازماندگان را به عهده می‌گیرد. امریش 53 ساله به خاطر ساخت فیلم‌های پرهزینه در ژانر فاجعه شهرت دارد و از دیگر فیلم‌های او می‌توان به «روز استقلال»، «گودزیلا» و «روز پس از فردا» اشاره کرد.

«10 هزار سال پیش از میلاد» فیلم قبلی این فیلمساز آلمانی نتوانست در آمریکا بیش از 100‌میلیون دلار فروش کند، هرچند در سطح بین‌المللی موفق بود و 175‌میلیون دلار به دست آورد. دیگر فیلم‌های او نیز در سطح بین‌المللی بیشتر موفق بوده‌اند تا در خود آمریکا.



 «2012» در بازار خارج از آمریکا در هر 105 کشور فیلم اول هفته شد و بیشترین فروش را به ترتیب در فرانسه (2/17‌میلیون دلار)، روسیه (3/15‌میلیون دلار)، آلمان (4/12‌میلیون دلار)، چین (3/12‌میلیون دلار) و بریتانیا (8/10‌میلیون دلار) به دست آورد.
فیلم امریش در فهرست بهترین افتتاحیه‌های تاریخ سینما پس از «هری پاتر و شاهزاده دورگه» (236‌میلیون دلار)، «اسپایدرمن 3» (231‌میلیون دلار)، «دزدان دریایی کارائیب: در انتهای دنیا» (216‌میلیون دلار) و «هری پاتر و محفل ققنوس» (193‌میلیون دلار)، در رده پنج قرار گرفت.
در حوزه نمایش‌های محدود فیلم مستقل «پرشس: بر مبنای رمان «فشار» نوشته سافایر» ساخته لی دانیلز تنها در 174 سینما 1/6‌میلیون دلار فروخت و ضمن اینکه در رده چهارم جدول فروش در آمریکا قرار گرفت، مجموع فروش خود را در هفته دوم نمایش به 9/8‌میلیون دلار رساند.
این فیلم هفته قبل تنها در 18 سینما 8/1‌میلیون دلار یعنی در هر سینما حدود 100 هزار دلار فروش داشت. «پرشس» که داستان تلاش‌های یک دختر نوجوان سیاه‌پوست را روایت می‌کند، پارسال در جشنواره ساندنس برنده سه جایزه شد.
فیلم انیمیشن «آقای فاکس شگفت‌انگیز» با صدای جرج کلونی در نقش اصلی در چهار سینما در لس‌آنجلس و نیویورک 260 هزار دلار فروخت. این فیلم را وس اندرسن کارگردانی کرده و مریل استریپ، جیسن شوارتزمن، بیل موری، مایکل گامبون، ویلم دافو و اوون ویلسن دیگر صداپیشه‌های آن هستند. داستان درباره کشاورزان خشمگینی است که می‌کوشند از شر یک روباه مکار و خانواده او که دائم مرغ و جوجه‌های آنها را می‌خورند، راحت شوند.
«آقای فاکس شگفت‌انگیز» ماه پیش در بریتانیا روی پرده رفت و تاکنون در این کشور 6/12‌میلیون دلار به دست آورده است. این فیلم از 25 نوامبر به طور گسترده در آمریکا اکران می‌شود. اندرسن سازنده فیلم‌های نامتعارف چون «راشمور»، «خانواده رویال تننبوم»، «زندگی در آب با استیو زیسو» و «دارجیلینگ لیمیتد» است.
فیلم بریتانیایی «رادیو مخفی» دیگر فیلمی است که از این هفته به طور گسترده در سینماهای آمریکا به نمایش درآمده است. این فیلم کمدی را ریچارد کرتیس کارگردانی کرده و فیلیپ سیمور هافمن، بیل نای و نیک فراست در آن نقش‌آفرینی می‌کنند.



داستان فیلم در دهه 1960 روی می‌دهد و درباره چند دی‌جی خودسر است که از روی یک کشتی در دریای شمال یک شبکه رادیویی غیرقانونی را اداره می‌کنند و با برنامه‌های خود تمام قوانین دولتی را زیر پا می‌گذارند.
«رادیو مخفی» در 882 سینما 9/2‌میلیون دلار فروخت و نتوانست در فهرست 10 فیلم پرفروش هفته در آمریکا قرار بگیرد. «سرود کریسمس» استودیو دیسنی با بازی جیم کری که هفته پیش پرفروش‌ترین فیلم آمریکا بود، این هفته 26 درصد تماشاگران خود را از دست داد و با 3/22‌میلیون دلار به رده دوم جدول رفت. مجموع فروش این انیمیشن کامپیوتری در دو هفته 3/63‌میلیون دلار شده است.
«سرود کریسمس» در سطح بین‌المللی نیز در 3229 سینما در 21 کشور 16‌میلیون دلار به دست آورد و پس از «2012» فیلم دوم شد. فروش جهانی فیلم جدید کری 6/98‌میلیون دلار شده است. «مردانی که به بزها خیره می‌شوند» با بازی جرج کلونی در دومین هفته اکران با 51 درصد کاهش در 2453 سینما در آمریکا 2/6‌میلیون دلار فروخت و در رده سوم قرار گرفت. این فیلم تاکنون 4/23‌میلیون فروخته است.
مستند «همین است مایکل جکسون» درباره تمرین‌های جکسون و گروه او این هفته 1/5‌میلیون دلار به دست آورد و فیلم پنجم شد و تریلر افسانه علمی «نوع چهارم» با بازی میلا یووویچ با 7/4 دلار به رده ششم رفت.


این هفته دو فیلم از مرز 100‌میلیون دلار عبور کردند: فیلم بسیار کم‌هزینه «فعالیت فراهنجار» ساخته اورن پلی (8/103‌میلیون دلار) و کمدی «فرار زوج‌ها» با بازی وینس وان و جان فاورو (1/102‌میلیون دلار).



تریلر جنایی «شهروند مطیع قانون» ساخته اف. گری‌گری و فیلم ترسناک «جعبه» با بازی کامرون دیاز و جیمز مارسدن فیلم‌های نهم و دهم هفته بودند. میزان فروش فیلم‌ها این هفته در مقایسه با هفته مشابه سال گذشته پنج درصد کمتر بود که فیلم جیمزباندی «ذره‌ای آرامش» با 5/67‌میلیون دلار آغاز شد.



همانطور كه خیلی‌ها  گمان می‌برند به پایان دنیا رسیده‌ایم و هالیوود این موضوع را خیلی خوب حس می‌كند. گرم شدن تدریجی ‌ هوا، جنگ‌های عراق و افغانستان، تهدیدهای مكرر تروریستی و بحران‌های پی‌درپی اقتصادی- كه ورشكستگی‌های مكرر شركت‌ها و كمپانی‌های بزرگ و قدیمی را به همراه دارد- باعث خلق دیدگاه‌های تازه‌ای در بین مردم عادی شده‌ است. این مسائل مردم را در یك وضعیت غمبار و سیاه قرار داده ‌است و این تصور را به وجود می‌آورد كه همه چیز دنیا به پایان خود رسیده است. هر روز كه می‌گذرد فیلمسازان بیشتر از گذشته نسبت به آینده نوع بشر نگران و حساس می‌شوند.
تولید فیلم‌هایی مثل «2012»، «جامه» و «كتاب‌الی» ، در كنار یك سری كارهای مستند درباره مسائل زیست‌محیطی  یا بحران‌های پی‌درپی اقتصادی، به نوعی منعكس كننده این نگرانی‌ها و اضطراب‌ها هستند. قصه‌های آخر زمانی كه روزهای پایانی زندگی بشر روی كره‌زمین را به تصویر می‌كشند، از اولین روزهای جنگ سرد و پس از تشكیل بلوك شرق در برابر بلوك غرب، به صورت یك ژانر مهم و پرطرفدار سینمایی درآمد.
یك سری فیلم‌های جنگی مثل «دكتر استرنج لاو»‌، «fail- safe» و « در ساحل» كه نگرانی‌های ناشی از یك جنگ هسته‌ای را منعكس می‌كردند، آغازگر حیات این ژانر بودند. در همین حال، طرفداران حفظ محیط‌زیست كه خواستار كنترل جمعیت و عدم نابودی منابع طبیعی بودند نیز، جنبش جدیدی را از نوع دیگر پایه‌ریزی كردند و تاثیر خود را بر صنعت سینما و فیلم‌های آن گذاشتند. «بیسكوئیت سبز»، «اومگامن» و « فرار خاموش» از جمله فیلم‌هایی بودند كه با الهام از این طرز تفكر تهیه و تولید شدند.
«تری گیلیام» كه در درام علمی- تخیلی خود «دوازده میمون» در سال 1995 به بحث درباره مسائل آخرالزمانی پرداخت، می‌گوید:«ما همیشه به یك بوگی‌من نیاز داریم. ما در فیلم‌هایمان شدیدا نیازمند آن هستیم كه پایان دنیا را به نمایش بگذاریم و به مردم عادی در این رابطه هشدار بدهیم. فكر می‌كنم حضور در جامعه امروزی برای همه ما با مشكلات و دردسرهایی روبه‌رو باشد. قصه فیلم‌های آخر زمانی براساس واقعیت‌هایی هستند كه در زندگی روزمره‌مان وجود دارد. اگر شما پایان جهان را نداشته باشید، نمی‌توانید به بهشت و ابدیت دست پیداكنید.» قصه فیلم «دوازده میمون» این فیلمساز درباره شیوع یك نوع از بیماری وباست كه باعث نابودی نوع بشر شده است.
2 سال قبل آل‌گور مستند «یك حقیقت ناخوشایند» را كارگردانی كرد كه هشداری جدی درباره گرم‌شدن تدریجی كره زمین بود. نفرینی كه در قصه این فیلم مطرح می‌شود یك موضوع كاملا امروزی و تازه است و افسانه‌ای معاصر درباره یك حادثه آخر زمانی را به تصویر می‌كشد. اما آخر زمان در فیلم‌های جدید سینمایی به اشكال گوناگون مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند. موارد زیر نمونه‌ای از آنهاست:
* شیوع وبا از طریق موجودات خون‌آشام در فیلم آماده نمایش اتان‌هاوك به نام «صبح شكن‌ها»، زامبی‌های كمدی ترسناك « سرزمین زامبی» و «زنده ماندن مردگان» ساخته جورج رومرو را می‌توان درهمین دسته‌بندی تقسیم كرد.
* مصائب و بلایای اقتصادی با مستند «ریزش» به نمایش درمی‌آید. این فیلم تصویركننده یك تمدن صنعتی پیشرفته است كه محكوم به نابودی و اضمحلال شده است.
* فاجعه محیط‌زیستی كه نیمی واقعی و نیمی تخیلی است در «عصر حماقت» خود را به نمایش می‌گذارد. قصه این فیلم درباره یك مسئول آرشیو در نیمه دوم قرن بیست‌و یكم است كه با سفری در زمان به دوران ما برمی‌گردد تا یك زندگی آرام و سعادتمند داشته باشد. دنیایی كه او در آن زندگی می‌كند، سرشار از فاجعه‌های زیست‌محیطی مربوط به گرم شدن تدریجی هواست.
* جنگ و نزاع بین موجودات انسانی و ماشینی در قسمت جدید« ترمیناتور» با عنوان «رستگاری ترمیناتور» و انیمیشن ماجراجویانه و سیاه «9» به تصویر كشیده شد.

جان هیلكوت، كارگردان فیلم آماده نمایش «جاده» - كه روز 25 نوامبر روی پرده سینماها می‌رود- چنین می‌گوید:
« فرق بزرگ بین فیلم‌های آخر زمانی جدید با محصولات قدیمی آن در این است كه فیلم‌های جدید مجموعه‌ای از مشكلات را به نمایش می‌گذارد و فقط به بحث درباره یك مسئله نمی‌پردازد». فیلم جدید او با بازی ویگو مورتنسن اقتباسی از نوول كورماك مك كارتی درباره سفر اودیسه وا ریك پدروپسر به سراسر خاك آمریكای نابود و قتل عام شده است.
«كتاب الی» با بازی دنزل واشنگتن روز 15ژانویه اكران عمومی می‌شود. قصه این فیلم هم درباره روزهای پس از یك فاجعه آخر زمانی است‌كه شامل یك سفر جاده‌ای به دور آمریكا می‌شود. واشنگتن در قصه فیلم یك سلحشور داناست كه دست به یك سفر طولانی می‌زند. او كسی است كه دانش اصلی را در این‌باره كه آدم‌ها چگونه در شرایط جدید می‌توانند به حیات خود ادامه دهند، دارد. او به عنوان حافظ این دانش، وظیفه خود می‌داند كه به ادامه حیات آدم‌ها كمك كند.
اما تماشاگرانی كه قرار است دنیای ویران قصه «كتاب الی» را ببینند، چند روز قبل نابودی جهان را در اكشن علمی- تخیلی «2012» دیدند‌‌ كه  تا به امروز، این آخرین قصه‌ای است كه آخر زمان را به تصویر می‌كشد. رونالد امریخ، كارگردان فیلم، قبل از این هم در فیلم‌هایی مثل «روز استقلال» (درباره حمله موجودات فضایی به زمین) و «پس فردا» (نابودی جهان به دلیل تغییر وضعیت گلخانه‌ای و گرم شدن تدریجی جو) دست به نابودی كره خاكی زده است. ولی او در كار تازه‌اش پا را فراتر می‌گذارد و ویرانگری را خلق می‌كند كه تا قبل از این مشابه آن در هیچ فیلم سینمایی‌ای به نمایش درنیامده است. بسیاری از مردم جهان- كه می‌تواند خود ما را هم دربرگیرد- در «2012» محكوم به یك مرگ تلخ و سخت هستند.
در همه سوی كره‌زمین عزرائیل حضور دارد و مرگ در هر نقطه‌ای خودش را به یك  شكل به نمایش می‌گذارد و شیون خود را سر می‌دهد. به دنبال یك فاجعه بزرگ محیط‌زیستی،  همه جای دنیا كن فیكون می‌شود و تنها عده معدودی از مردم از این حادثه، جان سالم به در می‌برند. به صورت همزمان زلزله‌های مختلف زمین را می‌لرزاند، آب دریاها به سمت شهرها هجوم می‌برد، آتش فشان‌ها طغیان می‌كند و تمام این اتفاقات تمدن بشری را از بین می‌برد.
با این حال، كارگردان فیلم هنوز روزنه امیدی را بازنگه می‌دارد و امكان یك شروع تازه و دوباره را برای نوع بشر به وجود می‌آورد. اما شرایط زندگی در چنین شرایط سخت و دشواری، برای بازماندگان خوش شانس این حادثه كارساده‌ای نیست. هارولد كلوسر، تهیه‌كننده و آهنگساز این فیلم می‌گوید:«من فاجعه‌های مختلف داخل فیلم‌ را به صورت پس زمینه‌ای از یك قصه بزرگ‌تر می‌بینم. این مثل یك شروع تازه است و نمی‌تواند به عنوان یك پایان تلقی شود.
شما چگونه پس از یك فاجعه بزرگ در چنین مقیاس وسیعی، خودتان را با یك شروع دوباره همراه و هماهنگ می‌كنید؟» كلوسر كه در كار نگارش فیلمنامه با امریخ همكاری داشته، در دل قصه فیلم پاسخ مشخصی به این پرسش نمی‌دهد، البته در قصه اینگونه مطرح می‌شود كه برای رهایی از چنین فاجعه‌ای باید یك سفینه غول پیكر كه شبیه كشتی نوح است، ساخت. در كنار سوار كردن انواع و اقسام حیوانات و آثار هنری با ارزش، آن دسته از آدم‌هایی كه موجودات خوبی هستند نیز می‌توانند سوار بر این سفینه شوند. به این ترتیب از هر نمونه انسانی و حیوانی، یك جفت مسافر این سفینه می‌شوند.
جان كیوزاك‌ در این فیلم نقش  نویسنده‌ای را دارد كه همراه خانواده‌اش جایی در داخل این سفینه پیدا می‌كند. او به جنبه خوش‌بینانه دیگری از قصه فیلم اشاره می‌كند. به گفته او این فاجعه سبب می‌شود كه دولت‌های جهان اختلافات خود را كنار بگذارند و ایدئولوژی‌های خود را نادیده بگیرند و به همكاری مشترك با یكدیگر بر‌خیزند. این همكاری مشترك برای نجات جان نوع بشر و تلاش به منظور ادامه حیات است. كیوزاك چنین ادامه می‌دهد:«در این حالت، تمام تقسیمات معمول در روابط بین‌المللی كنار  گذاشته می‌شود. دیگر این نكته اهمیت ندارد كه تو اهل كدام قاره هستی  یا تفكرات‌ات چگونه است. همه با هم متحد و همراه می‌شوند و تنها چیزی كه اهمیت دارد،  این است كه تمام این آدم‌ها، چیزی به نام مردم را تشكیل می‌دهند و به نظر من این نكته خیلی مهمی است.»
«جاده» هم نمایش دهنده یك فاجعه نامشخص است كه تقریبا باعث نابودی و ویرانی تمدن انسانی و موجودات آن می‌شود. در شرایطی كه همه چیز از بین رفته است، بازماندگان این فاجعه در جست‌وجوی غذا و آب هستند. كاراكتر مورتنسن در قصه فیلم، آدمی معمولی مثل خود ماست. او مجموعه دیدگاه‌ها و رفتارهای خوب را دارد‌ و سرشار از امید است و تلاش می‌كند این روحیه را در پسر جوانش هم تزریق كند.
او سخن از خوبی می‌گوید و این در حالی است كه روی كره خاكی اثر چندانی از موجودات انسانی نیست. در عین حال، فیلم جنبه دیگر قضیه یعنی عنصر بدی را هم به نمایش می‌گذارد. بدترین نوع انسان در قصه این فیلم، گروهی از آدم‌های وحشی و بی‌رحم هستند كه در كنار تمام خصلت‌های منفی خود آدمخوار هم هستند. سرنوشت ما در عالم واقعیت هرچه كه باشد،‌ هالیوود این توانایی را دارد كه به كمك تكنیك‌های پیشرفته كامپیوتری، مزه نابودی و ویرانی دنیا را به همه ما بچشاند. تماشاگران روی پرده سینما نابودی كامل تمدن انسانی را می‌بینند.
وقتی آنها از سالن تاریك سینما بیرون می‌آیند،‌به احتمال خیلی زیاد خدا را شكر می‌كنند كه زنده هستند و همه چیز در حالت و وضعیت طبیعی وعادی‌اش وجود دارد. شاید این فیلم‌ها در كنار سرگرم كردن بیننده خود، می‌خواهند آنها را به فكر یك سرنوشت شوم و محتوم بیندازند‌ تا به كمك آن تلاش كنند در زندگی روزمره خود آدم‌های بهتری باشند. جان كیوزاك در این ارتباط می‌گوید:« در فیلم‌های سینمای فاجعه كه آخر زمان را به تصویر می‌كشند، شما می‌توانید یك فاجعه واقعی را در عریان‌ترین شكل آن تجربه كنید، بدون اینكه بهای گزافی برای دیدن و درك آن پرداخت كنید.»
این بازیگر به نكته درستی اشاره می‌كند. تماشاگران سینما فقط با پرداخت چند دلار می‌توانند به تماشای چیزی بنشینند كه  ممكن است هیچ وقت در عالم واقعیت آن را نبینند. در عین حال، بینندگان سینما این شانس را دارند كه پس از دیدن این فاجعه و حس طعم تلخ آن زنده بمانند و جان خود را بر سر آن نگذارند. كسانی كه فاجعه‌های مختلف ویرانگر را از نزدیك و در عالم واقعیت می‌بینند، معمولا زنده نمی‌مانند كه از اینگونه فجایع درس لازم را بگیرند. اما آیا تماشاگران  سینما پس از كسب چنین تجربه تلخی در سالن كوچك سینما، درس‌های لازم را  از این مسئله می‌گیرند؟






 
لینک های دانلود با کیفیت bluray و با حجم 15.2GB

 http://rapidshare.com/files/339496546/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.001
http://rapidshare.com/files/339496582/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.002
http://rapidshare.com/files/339496752/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.003
http://rapidshare.com/files/339489611/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.004
http://rapidshare.com/files/339489609/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.005
http://rapidshare.com/files/339489708/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.006
http://rapidshare.com/files/339489662/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.007
http://rapidshare.com/files/339489688/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.008
http://rapidshare.com/files/339489673/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.009
http://rapidshare.com/files/339489683/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.010
http://rapidshare.com/files/339489675/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.011
http://rapidshare.com/files/339489671/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.012
http://rapidshare.com/files/339489652/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.013
http://rapidshare.com/files/339489622/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.014
http://rapidshare.com/files/339489694/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.015
http://rapidshare.com/files/339489631/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.016
http://rapidshare.com/files/339489636/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.017
http://rapidshare.com/files/339489664/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.018
http://rapidshare.com/files/339489672/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.019
http://rapidshare.com/files/339489681/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.020
http://rapidshare.com/files/339489661/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.021
http://rapidshare.com/files/339489653/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.022
http://rapidshare.com/files/339489695/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.023
http://rapidshare.com/files/339491932/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.024
http://rapidshare.com/files/339491929/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.025
http://rapidshare.com/files/339491943/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.026
http://rapidshare.com/files/339491948/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.027
http://rapidshare.com/files/339491944/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.028
http://rapidshare.com/files/339491957/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.029
http://rapidshare.com/files/339491966/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.030
http://rapidshare.com/files/339491989/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.031
http://rapidshare.com/files/339491978/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.032
http://rapidshare.com/files/339491982/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.033
http://rapidshare.com/files/339491999/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.034
http://rapidshare.com/files/339491996/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.035
http://rapidshare.com/files/339492015/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.036
http://rapidshare.com/files/339492029/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.037
http://rapidshare.com/files/339492038/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.038
http://rapidshare.com/files/339492081/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.039
http://rapidshare.com/files/339492129/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.040
http://rapidshare.com/files/339492127/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.041
http://rapidshare.com/files/339492159/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.042
http://rapidshare.com/files/339492201/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.043
http://rapidshare.com/files/339494030/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.044
http://rapidshare.com/files/339494049/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.045
http://rapidshare.com/files/339494052/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.046
http://rapidshare.com/files/339494055/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.047
http://rapidshare.com/files/339494078/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.048
http://rapidshare.com/files/339494077/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.049
http://rapidshare.com/files/339494101/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.050
http://rapidshare.com/files/339494100/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.051
http://rapidshare.com/files/339494099/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.052
http://rapidshare.com/files/339494177/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.053
http://rapidshare.com/files/339494125/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.054
http://rapidshare.com/files/339494263/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.055
http://rapidshare.com/files/339494261/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.056
http://rapidshare.com/files/339494273/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.057
http://rapidshare.com/files/339494312/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.058
http://rapidshare.com/files/339494346/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.059
http://rapidshare.com/files/339494361/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.060
http://rapidshare.com/files/339494373/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.061
http://rapidshare.com/files/339494426/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.062
http://rapidshare.com/files/339494534/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.063
http://rapidshare.com/files/339496206/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.064
http://rapidshare.com/files/339496251/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.065
http://rapidshare.com/files/339496262/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.066
http://rapidshare.com/files/339496274/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.067
http://rapidshare.com/files/339496304/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.068
http://rapidshare.com/files/339496326/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.069
http://rapidshare.com/files/339496340/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.070
http://rapidshare.com/files/339496342/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.071
http://rapidshare.com/files/339496406/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.072
http://rapidshare.com/files/339496418/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.073
http://rapidshare.com/files/339496433/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.074
http://rapidshare.com/files/339496445/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.075
http://rapidshare.com/files/339496456/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.076
http://rapidshare.com/files/339496465/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.077
http://rapidshare.com/files/339496521/2012.2009.BluRay.1080p.DTS.x264-CHD.mkv.078



 لینکهای دانلود با فرمت XviD ربپ شده از روی bluray با حجم 1.43GB

HotFile
>> Download Part01 <<
>> Download Part02 <<
>> Download Part03 <<
>> Download Part04 <<
>> Download Part05 <<
>> Download Part06 <<
>> Download Part07 <<
>> Download Part08 <<
>> Download Part09 <<
>> Download Part10 <<
>> Download Part11 <<
>> Download Part12 <<
>> Download Part13 <<
>> Download Part14 <<

Storage
>> Download Part01 <<
>> Download Part02 <<
>> Download Part03 <<
>> Download Part04 <<
>> Download Part05 <<
>> Download Part06 <<
>> Download Part07 <<
>> Download Part08 <<
>> Download Part09 <<
>> Download Part10 <<
>> Download Part11 <<
>> Download Part12 <<
>> Download Part13 <<
>> Download Part14 <<

RapidShare
>> Download Part01 <<
>> Download Part02 <<
>> Download Part03 <<
>> Download Part04 <<
>> Download Part05 <<
>> Download Part06 <<
>> Download Part07 <<
>> Download Part08 <<
>> Download Part09 <<
>> Download Part10 <<
>> Download Part11 <<
>> Download Part12 <<


 لینکهای دانلود با فرمت XviD ربپ شده از روی DVD با حجم 615Mb

 HotFile
http://hotfile.com/dl/25701082/27fafde/2012.2009.DVDRip.x264.MKV.part1.rar
http://hotfile.com/dl/25701320/8665016/2012.2009.DVDRip.x264.MKV.part2.rar
http://hotfile.com/dl/25701361/e10e7b6/2012.2009.DVDRip.x264.MKV.part3.rar
http://hotfile.com/dl/25701478/124fc2f/2012.2009.DVDRip.x264.MKV.part4.rar
http://hotfile.com/dl/25701544/b33f06d/2012.2009.DVDRip.x264.MKV.part5.rar
http://hotfile.com/dl/25701695/363f9cc/2012.2009.DVDRip.x264.MKV.part6.rar

Storage
http://www.storage.to/get/600af2hx/2012.2009.DVDRip.x264.MKV.part1.rar
http://www.storage.to/get/zgl9YDVh/2012.2009.DVDRip.x264.MKV.part2.rar
http://www.storage.to/get/9fUPII9X/2012.2009.DVDRip.x264.MKV.part3.rar
http://www.storage.to/get/OYYwjJUd/2012.2009.DVDRip.x264.MKV.part4.rar
http://www.storage.to/get/Z4ZsguIs/2012.2009.DVDRip.x264.MKV.part5.rar
http://www.storage.to/get/d0S9UsGJ/2012.2009.DVDRip.x264.MKV.part6.rar

RapidShare
http://rapidshare.com/files/340852239/2012.2009.DVDRip.x264.MKV.part1.rar
http://rapidshare.com/files/340851963/2012.2009.DVDRip.x264.MKV.part2.rar
http://rapidshare.com/files/340854339/2012.2009.DVDRip.x264.MKV.part3.rar
http://rapidshare.com/files/340853551/2012.2009.DVDRip.x264.MKV.part4.rar
http://rapidshare.com/files/340852441/2012.2009.DVDRip.x264.MKV.part5.rar
http://rapidshare.com/files/340853592/2012.2009.DVDRip.x264.MKV.part6.rar




منبع: برگرفته از چندین سایت
www.hosool.com
http://hossein3h. blogfa.com
http://forum. gigapars. com
http://pardisecinem aei.persianblog. ir
http://topfilmha. ir
http://www.naghd- e-film.mihanblog .com
http://www.mhv85. mihanblog. com